fredag den 17. oktober 2008

Ramadanen

- Så er det endelig dagen, som alle har ventet længselsfuldt på... Nok lidt hen af vores juleaften.

En måneds faste er over og de muslimske malierne må igen drikke og spise, mens solen er fremme. Helt egoistisk glæder jeg mig nok mest til, at alle folk ikke helt uhæmmet spytter alle tænkelige steder, fordi det er forbudt at synke ens eget spyt under fasten.

Jeg blev inviteret af Mamadou, min fransk ’lærer’, til at fejre dagen med ham og hans familie. En dag som startede med noget af en gang blodudgydelse, da alles indkøbte okser måtte lade livet, så naboer, venner, kollegaer kunne komme og få del i byttet samtidig med de gav familien en bid af deres okse. En værre gang ’kødbytteri’ efter min mening.


Der var simpelthen blod og skind overalt i byen, knap så lækkert i flip flops... og kan vist rolig sige at det ikke var en dag for dyrenes værn. Fint nok at de slå dyrene ihjel, men gør det hurtigt og ordentligt! Flere gange var jeg vidne til, hvordan oksernes hals blev filet over med kniv, der knap nok ville kunne skære en skive brød. Og lyden af dyret, der desperat rasper i sit eget blod, mens kniven går videre til næste ivrige mandfolk, er virkelig ikke rar.

Men nok om det – det var bestemt en herlig, festdag, hvor samtlige Malier var i deres fineste outfit og hele byen summede af glæde og forventning. På billedet ses min roomie Ferbienne (34-årige, fransk cand.comm. og single) og jeg, som begge var dresset i dagens anledning – og jaja ved godt hvad I tænker, hvor er hun dog hvid! Men NEJ, det er jeg altså ikke ved siden af en dansker ☺

Ingen kommentarer: